ARCHIWUM

Art Spiegelman został laureatem tegorocznego Grand Prix Miasta Angoulême przyznawanego za cały komiksowy dorobek i/lub wpływ na ewolucję gatunku. Zwycięzca został ogłoszony dzisiaj podczas uroczystej gali w Teatrze Angoulême przez prezydenta obecnego festiwalu, Hervégo „Baru” Baruléę (po lewej plakat jego autorstwa). Spiegelman będzie prezydentem następnego festiwalu i będzie miał możliwość zorganizowania przekrojowej wystawy swojej twórczości.

Art Spiegelman (ur. 15.02.1948 r. w Sztokholmie) był redaktorem i artystą współpracującym z pismem „The New Yorker” oraz współtwórcą i wydawcą magazynu „RAW” – uznanego pisma prezentującego awangardowy komiks i grafikę. Jego rysunki i szkice były wystawiane w galeriach i muzeach na całym świecie. Autor komiksu „Maus”, wyróżnionego Nagrodą Pulitzera i Nagrodą Guggenheima. Żyje w Nowym Jorku ze swoją żoną Françoise Mouly i dwójką dzieci: Dashiellem i Nadją.

[Jarek Obważanek na podst. FIBD; biogram za stroną „Mausa”]

[Kadr z pierwotnej wersji komiksu „Maus”]
Kadr z pierwotnej wersji komiksu „Maus”

niedziela, 30.01.2011

nagrody

Nagrody 38. MFK w Angoulême

Najlepszy album:
„Cinq mille kilomètres par seconde”

Jury Międzynarodowego Festiwalu Komiksu w Angoulême dzisiaj o godzinie 16:00 ogłosiło zwycięzców tegorocznych nagród podczas uroczystej gali w Teatrze Angoulême.

  • Fauve d’Or
    (nagroda dla najlepszego albumu)
  • „Cinq mille kilomètres par seconde”, autor: Manuele Fior (Atrabile)
  • Fauve fnac-SNCF – Prix du public
    (Nagroda publiczności)
  • „Le bleu est une couleur chaude”, autor: Julie Maroh (Glénat)
  • Fauve d’Angoulême – Prix Spécial du Jury
    (Nagroda Specjalna Jury)
  • „Asterios Polyp”, autor: David Mazzucchelli (Casterman)
  • Fauve d’Angoulême – Prix de la Série
    (Nagroda za Serię)
  • „Il était une fois en France”, tom 4, autorzy: Fabien Nury i Sylvain Vallée (Glénat)
  • Fauve d’Angoulême – Prix Révélation
    (Nagroda za Debiut)
  • „La parenthèse”, autor: Elodie Durand (Delcourt)
  • oraz „Trop n’est pas assez”, autor: Ulli Lust (Çà et Là)
  • Fauve d’Angoulême – Prix Regards sur le monde
    (Nagroda Spojrzenie na świat)
  • „Gaza 1956 – En marge de l’histoire”, autor: Joe Sacco (Futuropolis)
  • Fauve d’Angoulême – Prix de l’Audace
    (Nagroda za Śmiałość)
  • „Les Noceurs”, autor: Brecht Evens (Actes Sud BD)
  • Fauve d’Angoulême – Prix Intergénérations
    (Nagroda Międzypokoleniowa)
  • „Pluto”, autor: Naoki Urasawa (Kana)
  • Fauve d’Angoulême – Prix du Patrimoine
    (Nagroda za Dziedzictwo)
  • „Bab el Mandeb”, autor: Attilio Micheluzzi (Mosquito)
  • Fauve d’Angoulême – Prix Jeunesse
    (Nagroda Młodości)
  • „Les Chronokids” tom 3, autorzy: Zep, Stan i Vince (Glénat)

Po trzech latach funkcjonowania nagród Essentieli organizatorzy w ubiegłym roku zdecydowali się na przemianowanie wszystkich nagród na Koty (jeden Złoty, osiem Kotów Angoulême i jeden kot tytularnych sponsorów nagrody). Sylwetka kota, zaprojektowana przez Lewisa Trondheima, towarzyszy od kilku lat festiwalowi i stała się jego oficjalną maskotką.

Zdobywcy Złotego Kota (Fauve d’Or) oraz sześciu Kotów Angoulême (Fauve d’Angoulême) zostali wybrani przez jury pod przewodnictwem Baru spośród 58 albumów zaliczonych do Oficjalnej Selekcji. Komitet Selekcji wybrał je ze wszystkich francuskojęzycznych komiksów wydanych między grudniem 2009 a listopadem 2010, bez oglądania się na ich pochodzenie i datę wydania w oryginalnym języku.

Nagroda za Dziedzictwo przyznawana jest przez jury spośród ośmiu albumów zaliczonych do Selekcji Dziedzictwa. W tej grupie znalazły się książki zawierające nowe wydania archiwalnych materiałów.

Nagroda Młodości przyznawana jest spośród 20 albumów Selekcji Młodości przez jury złożone z dzieci w wieku od 9 do 14 lat. To wyróżnienie wyjątkowo przyznaje się już w czwartek.

Nagrodę publiczności przyznają w głosowaniu internauci spośród albumów Oficjalnej Selekcji.

Na stronie imprezy znajdziesz pełną listę nominowanych albumów (i opisy po francusku).

38. Międzynarodowy Festiwal Komiksu w Angoulême, największa impreza komiksowa w Europie, rozpoczął się w miniony czwartek, a ceremonia rozdania nagród była jednym z ostatnich punktów jego programu.

[Jarek Obważanek na podst. FIBD]

środa, 26.01.2011

zapowiedzi

„Pluto”, czyli Tezuka w remake’u Urusawy

Wydawnictwo Hanami zaprezentowało okładkę i opis pierwszego tomu anonsowanej już w lipcu serii „Pluto” Naokiego Urasawy, Osamu Tezuki (twórca pierwowzoru) i Takashiego Nagasakiego (współtwórca scenariusza). Komiks ma mieć 204 głównie czarno-białe strony formatu 150 × 210 mm w cenie 31,39 zł. Premiera planowana jest na 31 marca.

„Pluto” to opowieść bazująca na jednym z najbardziej znanych dzieł Osamu Tezuki zatytułowanym „Atom Żelaznoręki” (w wersji amerykańskiej „Astro Boy”), współczesnej historii Pinokia, w której rolę drewnianego chłopca odgrywa robot. Tytułowy Atom stał się popkulturową ikoną. Na całym świecie można kupić różne gadżety z nim związane, a w Hollywood wyprodukowano film bazujący na jego przygodach. Jednak to nie on jest głównym bohaterem serii „Pluto”. Historia skupia się na postaciach drugoplanowych, głównie robotach zastanawiających się nad swoim człowieczeństwem, efektem czego jest opowieść duchem bliższa „Łowcy androidów” niż animowanemu „Pinokiu”.

„Atom Żelaznoręki” to jedno z nieśmiertelnych dzieł japońskiej sztuki komiksowej, stworzone przez nieodżałowanego mistrza Osamu Tezukę, którego zawsze podziwiałem. Dzieło porywa pokolenia czytelników od momentu powstania w 1950 roku do dziś. Praca nad „Pluto” była dla mnie okazją, aby tchnąć nowego ducha w komiks „Atom Żelaznoręki”: „Największy robot na ziemi” – utwór, który wzruszał mnie, gdy byłem dzieckiem.

[Naoki Urasawa]

Po śmierci Osamu Tezuki nie ma japońskiej mangi. Był Leonardem da Vincim, Goethem i Dostojewskim świata komiksu. Naoki Urasawa i ja nie chcieliśmy, aby osiągnięcia Tezuki odeszły w niepamięć, dlatego w 2003 roku, w okrągłą rocznicę urodzin głównego bohatera, z jego sztandarowego dzieła – „Atoma Żelaznorękiego”, stworzyliśmy remake epizodu zatytułowanego „Największy robot na Ziemi”.

Jakim człowiekiem był Osamu Tezuka? Co takiego chciał przekazać? Tym, których zainteresował „Pluto”, polecam też pozostałe komiksy Osamu Tezuki.

[Takashi Nagasaki]

[opr. na podst. informacji wydawcy]

poniedziałek, 24.01.2011

zapowiedzi

„Żywe trupy” i „Torpedo” w lutym

Wydawnictwo Taurus Media przedstawiło swoje aktualne plany na najbliższy miesiąc.

15 lutego mają ukazać się dwa premierowe komiksy: 12 część „Żywych trupów” Roberta Kirkmana i Charliego Adlarda zatytułowana „Życie pośród nich” (zobacz cztery przykładowe plansze) oraz 4 tom „Torpedo” Enrique Sáncheza Abulíego i Jordiego Berneta. Natomiast dwa tygodnie wcześniej do sprzedaży trafić ma reedycja 1. tomu „Żywych trupów”.

Przeczytaj więcej o planach Tarusa.

[opr. na post. informacji wydawcy]

[Kadr z komiksu „Żywe trupy” tom 12]
Kadr z komiksu „Żywe trupy” tom 12

piątek, 21.01.2011

w sieci

Krzysztof Tkaczyk przyjacielem integracji

Na początku stycznia na stronie Niepełnosprawni ukazał się e-komiks Krzysztofa Tkaczyka zatytułowany „Krótka historia o głupim wypadku”. Publikacja z założenia ma charakter edukacyjny, ale istotnym celem autora było uniknięcie taniego dydaktyzmu i zaprezentowanie głębi oraz możliwości medium jakim jest komiks.

[Kadr z komiksu „Krótka historia o głupim wypadku”]

Dorota Starzyńska ze Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, konsultantka i redaktorka komiksu, powiedziała:

Nowy komiks „Krótka historia o głupim wypadku” Integracji to opowieść o kruchości życia, o splocie wypadków, niezależnych od bohaterów, których skutki są długotrwałe i niestety nieodwracalne. Komiks jest skierowany  przede wszystkim do młodzieży, ale nie tylko. Niektórzy z głównych bohaterów pokazują siłę woli i realizacji marzeń pomimo wszystko, inni są tłem i pokazują stereotypowe zachowania. „Krótka historia...”  w komiksowej, przystępnej dla nastolatków formie zmusza do zatrzymania się na chwilę i refleksji nad tym co stymuluje nasze działania – przypadek czy plan?

Z kolei Krzysztof Tkaczyk stwierdził:

Niepełnosprawność nie czyni człowieka złym ani dobrym. Mniej ludzkim. To ludzkie wybory – na które rzecz jasna – mają wpływ nasze przeżycia, ale to jednak wolna wola – nasza decyzja – dookreśla nasze miejsce w świecie. Samodzielność myślenia jest niezwykle istotna tak dla młodzieży, jak i ludzi dojrzałych. Współczesny świat upupia człowieka jako jednostkę. „Wszyscy” perswadują nam co mamy myśleć, a nie że mamy myśleć.

[opr. na post. informacji wydawcy]

[Zwiastun komiksu „Krótka historia o głupim wypadku”]

środa, 19.01.2011

nowości

Ostatnio wydane

okładka oryginału

„Maus”
Tytuł oryginału: „The Complete Maus”
Scenariusz: Art Spiegelman
Rysunki: Art Spiegelman
Tłumaczenie: Piotr Bikont
Wydawca: Post
Data wydania: 15.01.2011
Wydanie: II (I zbiorcze)
Wydawca oryginału: Pantheon Books
Data wydania oryginału: 1986, 1991
Objętość: 304 strony
Format: 160 × 230 mm
Oprawa: twarda
Papier: kreda matowa
Druk: czarno-biały
Dystrybucja: księgarnie
Cena: 72,45 zł (69,00 zł + VAT)
ID: 2603

Opis wydawcy:

„Maus” to jedna z najważniejszych powieści graficznych w historii tego medium. Dzieło mistrzowskie, odważne pod względem formy i treści, jest próbą zrozumienia historii XX wieku z perspektywy indywidualnych ludzkich losów. „Maus”, jako pierwszy komiks w historii, został uhonorowany nagrodą Pulitzera w 1992 roku.

Pierwsza część komiksu wprowadza czytelnika w świat trudnych relacji rodzinnych łączących Władka Szpigelmana i jego syna Arta. Komiks opowiada historię Władka z okresu jego życia w Polsce w Bielsku Białej, na krótko przed wybuchem wojny i po wkroczeniu Niemców do Polski. W drugiej części Władek kontynuuje swoją opowieść od momentu, gdy trafił do obozu koncentracyjnego w Auschwitz.

[Post]


okładka oryginału

Pinokio”
Tytuł oryginału: „Pinocchio”
Scenariusz: Winshluss (Vincent Paronnaud)
Rysunki: Winshluss (Vincent Paronnaud)
Kolory: Cizo, Frédéric Boniaud, Thomas Bernard, Frédéric Felder
Wydawca: kultura gniewu
Data wydania: 15.01.2011
Wydawca oryginału: Les Requins Marteaux
Data wydania oryginału: 11.2008
Objętość: 192 strony
Format: 212 × 297 mm
Oprawa: twarda
Papier: kreda mat Arctic Volume Ivory
Druk: kolorowy
Dystrybucja: księgarnie
Cena: 99,90 zł
ID: 2602*

Opis wydawcy:

Winshluss, znany też pod nazwiskiem Vincent Paronnaud, zaczął tworzyć „Pinokia” w 2003 roku i przez następne dwa lata publikował go w odcinkach w magazynie „Ferraille Illustré”. Wtedy jednak przerwał pracę nad nim, by całkowicie skoncentrować się na realizacji animowanej adaptacji słynnego „Persepolis” Marjane Satrapi. Rysownikowi udało się skończyć „Pinokia” w 2008 roku, a już kilka miesięcy później na festiwalu w Angoulême został on uznany najlepszym komiksem roku!

W swoim dziele Winshluss opowiada na nowo niezwykłe przygody słynnej marionetki. Jego akcja w dużej mierze pokrywa się z popularną powieścią Carlo Collodiego, ale intryga została uwspółcześniona. Pinokio nie jest tu drewnianym chłopcem, ale stworzonym przez pewnego inżyniera bojowym androidem. Z kolei „gadający świerszcz” zamienia się tutaj w karalucha, pijaka i olewusa, który w głowie robota urządza sobie squat.

Winshluss po mistrzowsku rozprawia się z klasyczną opowieścią, a także z jej słynną disnejowską adaptacją. Na bazie bajki uwielbianej przez dzieci tworzy przeznaczoną dla dorosłych mroczną, ironiczną i okrutną wariację na temat „Pinokia”. Fantastycznie narysowaną, pokolorowaną i obywającą się w zasadzie bez słów.

[kultura gniewu]

poniedziałek, 17.01.2011

imprezy

Kolejne Spotkanie Komiksowe w Poznaniu

W czwartek 20 grudnia o godz. 18:00 w budynku poznańskiej Wyższej Szkoły Języków Obcych (ul. Piekary 5) odbędzie się trzecie z cyklu Spotkań Komiksowych.

Jego temat brzmi: „Od zera do bohatera czyli podstawy literackiego i graficznego projektowania postaci”. Konstrukcja postaci, zarówno pod względem aspektu literackiego – cech charakteru i historii – jak i graficznego – wyglądu – jest istotnym elementem dobrego komiksu. Podczas prezentacji zobaczyć będzie można jakie poszczególne aspekty mogą mieć wpływ zarówno na fabułę jak i na siebie nawzajem i w jaki sposób tworzyć postaci tak, by były nie tylko wiarygodne ale i atrakcyjne dla czytelnika. Spotkanie poprowadzi Joanna „Pedes” Piechowiak.

Wydarzenie organizowane jest przez sklep komiksowy KiK oraz WSJO.

[opr. na podst. informacji organizatora]

Wydawnictwo Ongrys ogłosiło tytuły trzech komiksów, nad którymi pracuje i które postara się wydać w tym roku. Na razie nie są znane nawet przybliżone daty premier, nie jest też ustalone czy albumy te zostaną opublikowane w wersji kolekcjonerskiej, zwykłej czy też obu. Niespodzianką na liście jest komiks licencyjny – „Shooting Star Marilyn Monroe” opublikowany na Zachodzie przez Castermana.

  • „Antologia komiksów Papcia Chmiela”

    Tomik zbierający różne, nie-Tytusowe opowieści nestora polskiego komiksu, Henryka Jerzego Chmielewskiego: „Sierżant King”, „Sadełko i Szczudełko”, „Witek Sprytek”, „Roz i Bitek”, „Kapitan Mewka”, „Cyrk Bum Tarara”, „Hipcio i Gapcio”, „Druszek Tadeuszek” i inne.

  • „Kawaler de Lagardere”

    Opowieść płaszcza i szpady narysowana przez Tadeusza Raczkiewicza dla „Świata Młodych”, częściowo zaginiona i odtworzona. Historia zbrodni, zemsty i miłości rozgrywająca się w XVIII-wiecznym Paryżu.

  • „Shooting Star Marilyn Monroe”

    Komiks namalowany przez Zbigniewa Kasprzaka do scenariusza Jean-François Charlesa i Maryse Charles.

    Luty roku 1962. W domu, który właśnie zakupiła, Marilyn zdaje się znajdować pozory spokoju. Ów dom jest nareszcie symbolem tego, co uważa za swoje życie prywatne. Z dala od ograniczeń i finansowego wykorzystywania przez Foxa, despotyzmu pewnych reżyserów, słynnego „smagania biczem”, koktajli amfetaminowych i morfinowych podawanych aktorom dla utrzymania ich w „pełnej formie”, Marilyn żyje na nowo. Odstawia na bok wszystkie lekarstwa i przyjmuje jedynie niewielkie dawki środków nasennych.

    Po trzech nieudanych małżeństwach i wielu przynoszących rozczarowanie związkach przyjazd na całkowitą prowincję w poszukiwaniu absolutnego szczęścia i powszechnego uznania sprawia, że na poziomie uczuć Marilyn jest w siódmym niebie. Przez rok czasu, będąc przy najpotężniejszym człowieku na świecie – Johnie Kennedym – marzy jej się władza. Lecz odliczanie właśnie się zaczęło.

[opr. na post. informacji wydawcy, opis „Shooting Star Marilyn Monroe” Jakub Syty na podst. Castermana]

[Kadr z komiksu „Shooting Star Marilyn Monroe”]
Kadr z komiksu „Shooting Star Marilyn Monroe”

wtorek, 11.01.2011

aukcje

Kolekcjonerskie skarby na aukcjach WOŚP

XIX finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy już za nami, ale Allegro gra dalej, a wraz z nim komiks4WOŚP, inicjatywa powołana do życia 2 lata temu przez Łukasza Babiela z Motywu Drogi. W tym roku akcję wspiera Polskie Stowarzyszenie Komiksowe.

Na aukcjach zdobyć można unikalne komiksy, sygnowane albumy, oryginalne plansze i gadżety, przy jednoczesnym niesieniu pomocy dzieciom. Partnerami komiks4WOŚP są ponownie wydawnictwa Egmont, kultura gniewu oraz timof i cisi wspólnicy. Część wystawianych przedmiotów przekazali na aukcje prywatni kolekcjonerzy oraz sami autorzy. Jak na razie można licytować m.in.:

  • planszę wykonaną przez Marka Lachowicza a ozdobioną rysunkowymi autografami Milo Manary, Taniono Liberatore, Grzegorza Rosińskiego i wielu innych autorów;
  • oryginalną planszę Norma Breyfogle’a z komiksu „Robin”: „Detention Comics”;
  • oryginalną planszę Macieja Pałki z komiksu „Benedykt Dampc”: „Strange Places”;
  • komiks „Mucha” z rysunkiem Lewisa Trondheima;
  • komiks „RG” tom 1 z rysunkiem Frederika Peetersa;
  • pasek Tomasza „asu” Pastuszki narysowany na temat wybrany przez zwycięzcę;

Kolejne aukcje mają pojawiać się w ciągu najbliższych dni.

Zobacz podsumowanie akcji sprzed dwóch lat na Motywie Drogi.

[opr. na post. informacji organizatorów]

[Fragment planszy z autografami wielu polskich i zagranicznych rysowników]
Fragment planszy z autografami wielu polskich i zagranicznych rysowników

wtorek, 11.01.2011

nagrody

Plebiscyt na komiks roku 2010

Jeszcze do soboty 29 stycznia (dwa tygodnie dłużej, niż pierwotnie planowano) głosować można w plebiscycie na Komiks Roku 2010 r. zorganizowanym przez firmę y communications. Głosujący w plebiscycie mogą wygrać pięć zestawów albumów komiksowych o takiej samej wartości.

Zabawa ruszyła w połowie grudnia i wraz z Albumem Roku, Filmem Roku i Grą Roku współtworzy inicjatywę, której celem jest wyłonienie najlepszego dzieła z danej dziedziny kultury.

Piątka dziennikarzy/krytyków komiksowych dokonało preselekcji 50 tytułów. Każdy dziennikarz wytypował po dziesięć pozycji, przy czym tytuły na poszczególnych listach nie powtarzają się. W związku z tym, że polski rynek komiksowy jest mały, natomiast z roku na rok rośnie popularność komiksów internetowych, a dostęp do komiksów anglojęzycznych jest łatwy, wśród 50 wybranych tytułów znalazły się również pozycje nie wydane w Polsce.

Po preselekcji Internauci dokonują własnego wyboru. Aby niczego nie sugerować głosującym dziesiątka każdego z dziennikarzy jest ułożona alfabetycznie. Oddane głosy są na bieżąco liczone i ułożone w aktualizowany ranking. O tym, jakie komiksy zwyciężą w plebiscycie, decydują Internauci.

Preselekcji w plebiscycie na Komiksie Roku dokonali: Jakub Demiańczuk, Sebastian Frąckiewicz, Jakub Oleksak, Maciej Reputakowski, Marek Turek.

[opr. na post. informacji organizatora]

środa, 5.01.2011

zapowiedzi

Zbiorczy „Maus” w połowie stycznia

Premiera zbiorczego wydania „Mausa” Arta Spiegelmana została zaplanowana na 15 stycznia. Długo oczekiwany album ma 304 czarno-białe strony formatu 160 × 230 mm w twardej oprawie i cenie 69,00 zł + VAT. Do dnia premiery można zamawiać go za pośrednictwem strony wydawnictwa w cenie 55,00 zł z wysyłką. Na oficjalnej stronie komiksu przeczytasz 10 wybranych stron.

„Maus” to jedna z najważniejszych powieści graficznych w historii tego medium. Dzieło mistrzowskie, odważne pod względem formy i treści, jest próbą zrozumienia historii XX wieku z perspektywy indywidualnych ludzkich losów. „Maus”, jako pierwszy komiks w historii, został uhonorowany nagrodą Pulitzera w 1992 roku.

Pierwsza część komiksu wprowadza czytelnika w świat trudnych relacji rodzinnych łączących Władka Szpigelmana i jego syna Arta. Komiks opowiada historię Władka z okresu jego życia w Polsce w Bielsku Białej, na krótko przed wybuchem wojny i po wkroczeniu Niemców do Polski. W drugiej części Władek kontynuuje swoją opowieść od momentu, gdy trafił do obozu koncentracyjnego w Auschwitz.

Komiks ukazał się pierwotnie nakładem Postu w dwóch tomach w 2001 r.

[opr. na post. informacji wydawcy]

[Kadr z komiksu „Maus” Arta Spiegelmana]

poniedziałek, 3.01.2011

zapowiedzi

„Pinokio” w sprzedaży od 15 stycznia

Długo oczekiwany „Pinokio” Winschlussa ma ukazać się nakładem kultury gniewu 15 stycznia. Komiks zostanie wprowadzony do dystrybucji z pominięciem sieci EMPiK. Album ma 192 kolorowe strony formatu 210 × 290 mm w twardej oprawie i cenie 99,90 zł. Do dnia premiery można zamawiać go za pośrednictwem strony wydawnictwa w cenie 85,00 zł z wysyłką. Na issuu znajdziesz 20 stron ze środka komiksu.

Winshluss, znany też pod nazwiskiem Vincent Paronnaud, zaczął tworzyć „Pinokia” w 2003 roku i przez następne dwa lata publikował go w odcinkach w magazynie „Ferraille Illustré”. Wtedy jednak przerwał pracę nad nim, by całkowicie skoncentrować się na realizacji animowanej adaptacji słynnego „Persepolis” Marjane Satrapi. Rysownikowi udało się skończyć „Pinokia” w 2008 roku, a już kilka miesięcy później na festiwalu w Angoulême został on uznany najlepszym komiksem roku!

W swoim dziele Winshluss opowiada na nowo niezwykłe przygody słynnej marionetki. Jego akcja w dużej mierze pokrywa się z popularną powieścią Carlo Collodiego, ale intryga została uwspółcześniona. Pinokio nie jest tu drewnianym chłopcem, ale stworzonym przez pewnego inżyniera bojowym androidem. Z kolei „gadający świerszcz” zamienia się tutaj w karalucha, pijaka i olewusa, który w głowie robota urządza sobie squat.

Winshluss po mistrzowsku rozprawia się z klasyczną opowieścią, a także z jej słynną disnejowską adaptacją. Na bazie bajki uwielbianej przez dzieci tworzy przeznaczoną dla dorosłych mroczną, ironiczną i okrutną wariację na temat „Pinokia”. Fantastycznie narysowaną, pokolorowaną i obywającą się w zasadzie bez słów.

[opr. na post. informacji wydawcy]

[Kadr z komiksu „Pinokio” Winschlussa]

31 grudnia wystartował nowy webkomiks zatytułowany „Degrengoland”. Do scenariusza Dominika Szcześniaka rysują go Maciej Pałka i Paweł Wojciechowicz. Nowe odcinki mają pojawiać się co piątek. Historia ma zamknąć się na około stu stronach.

„Degrengoland” jest równocześnie horrorem kynologicznym, traktatem o sztuce, kryminałem i skrupulatną analizą obrazu węgierskiej wsi. Głównym bohaterem komiksu jest Jah Kozłoski, detektyw-kulturoznawca.

Równolegle publikowana będzie wersja angielska zatytułowana „Deteriorandia”.

[opr. na post. informacji autorów]

[Kadr z komiksu „Degrengoland”]
ARCHIWUM - WRAK.PL - Komiksowa Agencja Prasowa