NEWSROOM

niedziela, 31.01.2010

nagrody

Baru zdobywcą Grand Prix Miasta Angoulême

Hervé „Baru” Baruléa został laureatem tegorocznego Grand Prix Miasta Angoulême przyznawanego za cały komiksowy dorobek i/lub wpływ na ewolucję gatunku. Zwycięzca został ogłoszony dzisiaj podczas uroczystej gali w Teatrze Angoulême przez prezydenta obecnego festiwalu, Christiana „Blutcha” Hinckera (po lewej plakat jego autorstwa). Baru będzie prezydentem następnego festiwalu i będzie miał możliwość zorganizowania przekrojowej wystawy swojej twórczości.

Hervé Baruléa (ur. 29.07.1947) pochodzi z francusko-włoskiej robotniczej rodziny z Thil w Lotaryngii. Jest samoukiem. Zadebiutował w wieku 28 lat w stworzonym wraz ze znajomymi z Nancy periodyku „Le Téméraire”. W 1984 roku Dargaud wydało pierwszą część jego autorskiej, pełnowymiarowej opowieści zatytułowanej „Quéquette Blues”, za którą otrzymał w 1985 roku nagrodę Festiwalu w Angoulême w kategorii Nadzieja. Od tego momentu jego kariera nabrała rozpędu.

Dla Futuropolis stworzył „La communion du mino” (1985) oraz „Vive la classe!” (1987). Następnie nawiązał współpracę z wydawnictwem Albin Michel, które opublikowało albumy „Cours, Camarade!” (1988) i „Le chemin de l’Amérique” (do scenariusza Jean-Marca Théveneta). Ten drugi komiks został uhonorowany nagrodą dla najlepszego albumu Festiwalu w Angoulême w roku 1991.

Po tym sukcesie Baru wyjechał do Japonii, gdzie wraz z innymi francuskimi twórcami współpracował z magazynem „Morning” wydawnictwa Kodansha. Owoc tej pracy, 400-stronicowy komiks „L’autoroute du soleil”, wydany na rynku frankofońskim przez Castermana w jednym tomie (co było wówczas rzadkością), zdobył nagrodę dla najlepszego albumu Festiwalu w Angoulême w 1996 roku, a Baru zapisał się w historii jako pierwszy autor, którego dwa komiksy zdobyły to wyróżnienie.

Kolejne jego dzieła – „Sur la route encore” (1997) i „Bonne Année” (1998) – opublikował Casterman; ten drugi album stał się początkiem tetralogii „Les Années Spoutnik”. W roku 2004 Baru przygotował dla Dupuis dyptyk „L’enragé”, tragiczny i uderzający portret boksera szukającego sukcesu i zmiany statusu społecznego. Kolejny album, wydany przez Castermana „Pauvres Zhéros”, znalazł się Oficjalnej Selekcji Festiwalu w Angoulême.

Artysta często w swoich komiksach portretuje motywy pośpiechu życia, kroniki społecznej, rozradowania, rewolty; nie podąża za modą, nie tworzy zgodnie z ogólnie przyjętym dobrym smakiem.

[Jakub Syty na podst. FIBD]

[Kadr z komiksu „L’enragé”]
Kadr z komiksu „L’enragé”
Baru zdobywcą Grand Prix Miasta Angoulême - WRAK.PL - Komiksowa Agencja Prasowa