RECENZJE

"Status 7" tom 2: "Overload"



WRAK POLECA

Ten komiks powstawał w zupełnie innych warunkach, niż "Breakoff" i czuć to przez cały czas. Publikowany na łamach "Resetu" "Breakoff" miał dość wyraźne podziały na kolejne odcinki, które miały też swój urok, bo akcja miała miłe przestoje, takie swobodne jazdy kamery.

"Overload" pod tym względem jest zupełnie inny. Wydarzenia nie przestają pędzić z zawrotną prędkością ani na chwilę. Czytelnik nie ma czasu na oddech w tym świetnym komiksie akcji osadzonym w cyberpunkowym świecie. Pościgi, strzelaniny, - tu jest wszystko co trzeba i to zrealizowane z głową. Nieraz autorzy zaskakują niespodziewanym rozwiązaniem fabularnym. Ale oczywiście oprócz wybuchów jest też sieć, kluczowy element cyberpunka.

Tym razem cała akcja toczy się wokół bomby logicznej uruchomionej w sieci, która ma sparaliżować system całego miasta. Grupa rewolucjonistów, których wyraźnym idolem jest Che Guevara, dążą do faktycznego uruchomienia tej bomby aby wywołać chaos, a policja oczywiście próbuje ich za wszelką cenę powstrzymać - a czasu jest mało. Tym razem to właśnie policjanci a nie przestępcy są głównymi bohaterami całego albumu (powiązania z "Breakoffem" są minimalne, to po prostu dwie różne historie w tym samym świecie), w tym przede wszystkim detektyw Nelson Górski (jego humorystyczna wersja wspomina w "Drugich 48 stronach" o pierwszym odcinku "Overloadu" opublikowanym w drugim "KRONie"). Równocześnie dowiadujemy się o większym przekręcie finansowym w firmie farmaceutycznej Pharmatec.

Akcja jest wielowątkowa, a poszczególne motywy znakomicie przechodzą z jednego w drugi - czy to przez pozornie połączone dialogi, które okazują się zupełnie oddzielnymi rozmowami w dwóch różnych miejscach, czy przez podobne ujęcia, takie jak na przykład uderzenie w czasie bijatyki nawiązujące do uderzenia piłeczki kijem golfowym. Czasem robi się to lekko zagmatwane, ale trudno odmówić autorom odwagi i umiejętności w prowadzeniu akcji.

Jak zwykle u tej spółki autorskiej znaleźć można w komiksie masę smaczków, czasem bardzo drobnych, takich jak kurtka rodem z "Akiry", czy oznaczenia budynków takie, jak we współczesnej Warszawie. Dużo też różnych logotypów obecnie działających firm. Warto dodatkowo zwrócić uwagę na opis toalety w budynku Pharmatecu.

Mnóstwo tu widowiskowych strzelanin z użyciem broni zupełnie zwyczajnej, jak też odrobinę bardziej futurystycznej. Żeby było ciekawiej, pojawiają się czasem komentarze na marginesach, co jest jaskrawym efektem fascynacji mangą "Ghost In The Shell" (czego zresztą autorzy w ogóle nie kryją). Więcej tu jednak nie do końca ludzkich postaci, niż niesamowitych zabawek, którymi do siebie strzelają. Ale nie będę tu żadnych ulepszeń wbudowanych w bohaterów wymieniał, bowiem stanowią one zaskoczenie w trakcie czytania.

Dialogi błyskotliwe, przemyślane, a przy tym żywe. To chyba jedyny element tego albumu, dla którego faktycznie warto do niego wrócić. Bo tak poza tym jest to bardzo miła, ale niezbyt zapadająca w pamięć opowieść sensacyjna.

Rysunki jak zwykle trochę niestaranne - dobrze chociaż, że teksty w dymkach są wpisane komputerowo. Ale generalnie jest to bardzo dobrze narysowany komiks, tylko trochę za szybko. Realistycznie, delikatnie uproszczone postacie (w tym oczywiście świetne laski), masa rzeczy w tłach, dobre kadrowanie, a przede wszystkim ogromna swoboda i lekkość realizacji. Dodajmy do tego dobre, realistyczne kolory i efekt mimo pewnej niedbałości okazuje się bardzo zadowalający.

Całość czyta się jednym tchem. Jest to krótko mówiąc bardzo dobry komiks akcji, który każdy szukający dobrej rozrywki powinien przeczytać z przyjemnością. Oby więcej takich produkcji w wykonaniu polskich autorów.

[Jarek Obważanek]

Przykładowe plansze na Esensji.

Scenariusz: Tobiasz Piątkowski i Robert Adler
Rysunki: Robert Adler
Wydawca: Egmont Polska
Data wydania: 15.03.2003
Liczba stron: 56
Format: A4
Oprawa: miękka
Papier: matowy
Druk: kolorowy
Dystrybucja: księgarnie
Cena: 16,90 zł

Poglądy wyrażane w recenzjach są osobistymi odczuciami ich autora i nie powinny być uznawane za prawdy objawione.

WRAK.PL - Komiksowa Agencja Prasowa