JAK POWSTAŁY

"Megalex"

"Megalex", komiks ze scenariuszem Alexandro Jodorowsky'ego i rysunkami Freda Beltrana, jest pierwszym naprawdę udanym komiksem, zrealizowanym wyłącznie przy pomocy komputera. Na stronach UniversBD umieszczony został wywiad z rysownikiem, w którym przedstawia on swoją technikę pracy oraz udostepnia przykładowe ilustracje. Oto skrót tego wywiadu.

1. "Zaczynam od zrobienia szybkiego, ręcznego szkicu na papierze. Chodzi tylko o wykonanie wstępnego podziału scenariusza na kadry."

2. "Następnie przy użyciu programu Amapi 3D tworzę wszystkie przedmioty tła, jeden po drugim, jako trójwymiarowe obiekty. Dzięki temu mogę realizować bogate drugie plany z wieloma elementami i dowolnie wybierać ustawienie kamery."

3. "Później wykonuję tekstury. Jest to bardzo ważny etap procesu tworzenia obrazu. Używam do tego celu programu Painter, który perfekcyjnie odtwarza tradycyjne narzędzia pracy rysownika, fakturę papieru. W ten sposób rysuję płaskie obrazy, które następnie posłuża do "położenia" na konturach obiektów, wymodelowanych wcześniej. Korzystam z tabletu i piórka, reagującego na siłę nacisku, co pozwala mi różnicować kreskę dokładnie tak samo, jak gdybym używał prawdziwego narzędzia malarskiego."

W wyniku stosowania takiej procedury, Fred Beltran dysponuje stale powiększającą się bazą danych trójwymiarowych reprezentacji wszystkich miejsc w świecie przedstawionym: całego Megamiasta, robotów, ulic, budynków, pomieszczeń... Korzystając z niej może dowolnie montować dalsze fragmenty historii, ustawiając tylko odpowiednio światło i kamerę oraz dorysowując brakujące elementy.

4. "Teraz dokonuję wyboru rodzaju i rozmieszczenia świateł oraz ustawienia kamery. Robię to wszystko w programie LightWave 3D, mogę się dzięki niemu wcielić w prawdziwego kamerzystę.

5. "Mając kontury obiektów i ich tekstury oraz oświetlenie i ustawienie kamery, używam programu LightWave 3D do wygenerowania ostatecznego obrazu tła."

6. "Następnie biorę ten wyrenderowany obraz i przenoszę go do Paintera. Tam retuszuję całość - rysuję kontury ťwirtualnymŤ węglem, zmiękczam cienie, dodaję cieniowanie cienkimi liniami itp... Chodzi o to, żeby jak najlepiej połączyć 2D i 3D."

7. "Na koniec na podretuszowanym tle rysuję ręcznie postacie bohaterów, tak jakbym robił to na papierze."

8. "Kadr już jest prawie gotowy, ustawiam jeszcze tylko balans kolorów, stosuję wybrane filtry przetwarzania obrazu i już. Obrazek jest gotowy do wkomponowania w planszę."

[Błażej - Lagafium]

WRAK.PL - Komiksowa Agencja Prasowa