ARTYKUŁY

Jakub Demiańczuk

Justice League

Justice League to jedno z najmłodszych dzieci ludzi odpowiedzialnych za stworzenie animowanych przygód Batmana (trzy serie: Batman, Gotham Knights i Batman Beyond), Supermana i jeszcze kilku innych projektów. W polskim Cartoon Network nadawana od 30 października 2002 pod tytułem Liga Sprawiedliwych (a nie - jak się już przyjęło wśród wielbicieli komiksu - Liga Sprawiedliwości). Tytuły poszczególnych odcinków pozostawiam w oryginale.

Sezon 1

1. Secret Origins (1)
W krótkim teaserze wyprawa astronautów, badająca powierzchnię Marsa, przez przypadek otwiera zamknięte wrota i uwalnia potężną, nieznaną moc...

Dwa lata później, na Ziemi. Batman śledzi tajemniczą trójkę sabotażystów w filii Wayne Tech w Metropolis. Okazuje się, że ludzie ci to kosmici, wysyłający sygnały w przestrzeń kosmiczną. Batman staje do walki, a z pomocą przybywa Superman. Człowiek ze Stali zostaje jednak ogłuszony przez silny przekaz telepatyczny, a w tym samym czasie rozpoczyna się inwazja obcych. Obaj bohaterowie nie są w stanie przeciwstawić się hordzie najeźdźców, kierują się więc do bazy wojskowej, gdzie odnajdują zmiennokształtnego Marsjanina. Jest nim J'onn J'onnz, the Martian Manhunter. Nagle baza zostaje zaatakowana przez obcych.

scenariusz: Rich Fogel
reżyseria: Dan Riba, Butch Lukic

2. Secret Origins (2)
Superman i Batman walczą z kosmitami, broniąc siebie i J'onna, który przybył na Ziemię, aby ostrzec jej mieszkańców przed inwazją. J'onn opowiada historię zagłady Marsjan przez tych samych obcych, którzy teraz zaatakowali Ziemian. Moc najeźdźców została zamknięta przed laty w podziemiach Marsa. Przypadkowo jednak uwolnili ją ludzie badający Czerwoną Planetę (właśnie ci, których widzieliśmy w teaserze do pierwszego odcinka). Do Batmana i Supermana dołączają kolejni bohaterowie: Wonder Woman, Green Lantern (John Stewart), Flash i Hawkgirl. Wspólnie pokonują część obcych oddziałów. Może być jednak za późno, bowiem kosmici rozpoczęli już przemianę ziemskiej atmosfery, by chronić się przed zabójczym dla nich promieniowaniem Słońca. Co gorsza w walce z obcymi ginie (?) Batman, a Człowiek ze Stali i Hawkgirl zostają pojmani przez obcych.

scenariusz: Rich Fogel
reżyseria: Dan Riba, Butch Lukic

3. Secret Origins (3)
Zielona Latarnia, Flash, J'onn J'onnz i Wonder Woman spieszą by uwolnić Supermana i Hawkgirl. Zostają niestety również pojmani, a w tym samym czasie na Ziemię przybywa Imperiax, przywódca i "mózg" kosmitów. Istota owa próbuje zniszczyć J'onna, ostatniego żyjącego Marsjanina. Na scenę powraca również Batman, który nie zginął (co za zaskoczenie!) i na dodatek rozpracował słabe punkty najeźdźców. Dzięki technicznym sztuczkom odwraca on zmiany postępujące w atmosferze, a Słońce niszczy obcych. Grupa superbohaterów postanawia zjednoczyć się, by strzec Ziemię przed kolejnymi zagrożeniami. W ten sposób powstaje Justice League.

scenariusz: Rich Fogel
reżyseria: Dan Riba, Butch Lukic

Uwagi:

  • Secret Origins jest często (i słusznie) pokazywany jako jeden, ponadgodzinny film.
  • "Secret Origins" to również tytuł cyklu komiksów (wydawanych oczywiście przez DC), opisujących początki działania różnych superbohaterów.
  • Secret Origins zawiera sporo odwołań do opowieści o inwazji "Białych Marsjan" na Ziemię, tworzoną w serii Justice League przez Marka Waida i Granta Morrisona
  • Trójnogie pojazdy obcych najeźdźców to nawiązanie do maszyn, które opisał Herbert George Wells w "Wojnie światów".
  • Jeden z bohaterów, generał Wells (nazwisko, rzecz jasna, nieprzypadkowe) mówi, że nie można do końca ufać Supermanowi jako obrońcy Ziemi. Jest to nawiązanie do ostatnich odcinków serialu animowanego o przygodach Człowieka ze Stali. Tam bowiem Superman był wykorzystany (po "praniu mózgu") przez Darkseida do podboju Ziemi.

4. In Blackest Night (1)
Kosmiczny sąd wysyła Łowców Głów (The Manhunters), niezwykle potężne roboty, by odszukały i pojmały Johna Stewarta. Liga postanawia wkroczyć do walki, jednak o krótkim starciu Green Lantern oddaje siebie i swój pierścień w ręce Łowców. Zostaje zabrany na Ajuris, gdzie jest sądzony za zniszczenie innej planety. Gdy członkowie Ligi przybywają na proces, Green Lantern przyznaje się do winy i odpowiedzialności za śmierć miliardów istnień.

scenariusz: Stan Berkowitz
reżyseria: Butch Lukic

5. In Blackest Night (2)
Członkowie Ligi nie wierzą w winę Johna, rozpoczynają więc własne śledztwo. Jako świadkowie pojawiają się także Strażnicy Wszechświata. Popełniają jednak błąd, pozostawiając planetę Oa 9źródło mocy Zielonych Latarni) bez należytej opieki. Okazuje się bowiem, że Łowcy Głów byli niegdyś sługami Strażników, a teraz planują przejęcie władzy nad Oa. Między nimi, a Ligą rozegra się walka, której stawką będzie los wszechświata.

scenariusz: Stan Berkowitz
reżyseria: Butch Lukic

Uwagi:

  • Historia łączy w sobie odwołania do komiksowej mini serii "Cosmic Odyssey" (występował w niej John Stewart) oraz do opowieści "No Man Escapes the Manhunter" (numery 140-141 Justice League of America, pierwsza seria, z tym, że centralną postacią był tam nie Stewart, ale Hal Jordan)
  • Sekwencja otwierająca pierwszą część historii (Stewart przemierzający ulice) to świadome nawiązanie do filmu "Shaft".
  • W opowieści nie występują Batman i Wonder Woman

6. The Enemy Below (1)
Atomowa łódź podwodna tonie, Liga wyrusza więc by ratować załogę. Na drodze bohaterom staje Aquaman i jego flota. Aquaman postanawia przeciwstawić się ludziom, którzy wciąż przemierzają jego podwodne włości. Dzięki mediacjom Supermana Aquaman postanawia ugodzić się z mieszkańcami lądów, ale w czasie jego przemówienia dochodzi do zamachu na jego życie. Niedoszłym zabójcą jest Deadshot; pracodawca wynajął go płacąc hiszpańskimi dublonami, wydobytymi z zatopionego statku. Tymczasem, pod nieobecność Aquamana, jego przyrodni brat Orm szykuje przewrót...

scenariusz: Kevin Hopps
reżyseria: Dan Riba

7. The Enemy Below (2)
Zdradzony przez własne oddziały, dowodzone przez Orma, Aquaman wspólnie z Ligą walczy o ocalenie Atlantydy i całego świata. Członkowie Ligi zostają pojmani, jednak z pomocą przychodzi im żona Aquamana, Mera. Wszyscy udają się do Arktyki, gdzie Atlantydzi zbudowali maszynę, służącą do stopienia pokrywy lodowej. W czasie gdy Green Lantern i Batman starają się unieruchomić urządzenie, Aquaman i Orm toczą walkę na śmierć i życie.

scenariusz: Kevin Hopps
reżyseria: Dan Riba

Uwagi:

  • W opowieści nie występują Flash i Hawkgirl.

8. Paradise Lost (1)
Wonder Woman powraca na swoją rodzinną wyspę, gdzie odkrywa, że wszystkie Amazonki zostały zmienione w posągi. Sprawcą petryfikacji jest potężny mag, Felix Faust, który chce wykorzystać Wonder Woman do odnalezienia trzech starożytnych artefaktów. Z pomocą przybywa Liga. Wonder Woman odnajduje pierwszy przedmiot, J'onn i Flash - drugi. Jednak niespodziewanie dochodzi do starcia między Wonder Woman a Supermanem, oboje bowiem widzą siebie jako potworne halucynacje. Po przełamaniu zaklęcia zdobywają trzeci artefakt. W tym samym czasie Batman spotyka uczonego, który może coś więcej powiedzieć o przyszłości Fausta.

scenariusz: Joseph Kuhr
reżyseria: Dan Riba

9. Paradise Lost (2)
Felix Faust dąży do uwolnienia z podziemnych czeluści Lorda Hadesa, wtrąconego do "wiecznego więzienia" za zdradzenie Zeusa i wywołanie wojny z Tytanami. Trzy artefakty, których poszukiwali członkowie ligi, utworzą klucz, pozwalający Hadesowi na wydostanie się na wolność.

scenariusz: Joseph Kuhr
reżyseria: Dan Riba

Uwagi:

  • Green Lantern i Hawkgirl nie pojawiają się w tych epizodach.
  • Tytuł Paradise Lost (Raj Utracony) jest zaczerpnięty oczywiście z poematu Johna Miltona.

10. War World (1)
Superman i J'onn J'onnz niszczą asteroidę, która zagrażała Ziemi, sami jednak nieco przy tym ucierpieli. Odnajduje ich obcy statek kosmiczny i nieświadomych uprowadza na odległą planetę, rządzoną przez tyrana Mongula. Zorganizował on "Świat Wojny", coś w rodzaju krwawego parku rozrywki (pamiętacie Lobo i "Nieamerykańskich gladiatorów"?), gdzie walczą pojmane przez niego istoty. Na ratunek bohaterom spieszą Green Lantern i Hawkgirl.

scenariusz: Stan Berkowitz
reżyseria: Butch Lukic

11. War World (2)
Na arenie Świata Wojny sam Mongul wyzywa Supermana na pojedynek, grożąc, że jeśli Człowiek ze Stali nie podejmie walki, rodzinna planeta jednego z gladiatorów, Draagi, zostanie zniszczona. W tym samym czasie Green Lantern i Hawkgirl, a także uwolniony przez nich Draaga, pomagają J'onnowi zniszczyć potężne działo, służące zagładzie planet. Gdy zagrożenie ze strony Mongula mija, Draaga wyzywa go do walki...

scenariusz: Stan Berkowitz
reżyseria: Butch Lukic

Uwagi:

  • W opowieści nie występują Batman, Flash i Wonder Woman.

12. The Brave and the Bold (1)
W Central City Flash ściga złodziei radioaktywnych izotopów. Złapani złoczyńcy twierdzą jednak, że nie pamiętają tego, jak doszło do kradzieży. Później Flash z pomocą Zielonej Latarni poszukuje mówiącego goryla. Podczas pościgu Flash zostaje ranny, a potem oskarżony o kradzież izotopów. Ucieka dzięki pomocy Johna Stewarta i razem doganiają wreszcie goryla, który przedstawia się jako Solovar, szef ochrony. On sam ścigał innego goryla, Grodda, posiadającego telepatyczną moc kontroli umysłów. Grodd współpracuje z szefem instytutu badań nad małpami, Doktorem Corwinem. Gdy dochodzi do starcia między nimi a Flashem, ten ostatni zostaje zmuszony przez Grodda do ataku na Zieloną Latarnię. Goryl i Corwin uciekają, by skończyć pracę nad śmiercionośnym urządzeniem, zdolnym do zmiecenia miasta z powierzchni Ziemi.

scenariusz: Rich Fogel, Paul Dini
reżyseria: Dan Riba

13. The Brave and the Bold (2)
Grodd powoli wprowadza w życie swój plan, sprawując jednocześnie kontrolę umysłową nad mieszkańcami Central City. Zbrodniczy plan przewiduje także zniszczenie miasta małp Gorilla City. W czasie gdy w Central City Flash, Green Lantern i Solovar próbują powstrzymać Grodda; Batman, Hawkgirl, Wonder Woman i J'onn trafiają do Gorilla City. Tam początkowo uznani za szpiegów, dowodzą swojej niewinności próbując przeciwstawić się zagrożeniu ze strony Grodda.

scenariusz: Rich Fogel, Paul Dini
reżyseria: Dan Riba

Uwagi:

  • W opowieści nie występuje Superman, zaś w pierwszej jej części pojawiają się jedynie Green Lantern i Flash.
  • W oryginale głos Solovarowi podkłada David Odgen Stiers. Aktor ten występował też w pilocie (ostatecznie nie nakręconego) serialu fabularnego o Justice League. Grał tam rolę J'onn J'onnza.

14. Fury (1)
Amazonka - renegatka, Aresia, staje się przywódczynią Injustice Gang (Gangu Niesprawiedliwości) i organizuje włamanie do firmy biotechnicznej. Batman interweniuje, ale musi się wycofać, prosi więc o pomoc Wonder Woman. Ta wysyła na Wyspę Amazonek Hawkgirl, która prowadzi śledztwo w sprawie Aresii. Okazało się, że jest ona sierotą (rodzina zginęła podczas II wojny światowej), przygarniętą przez Amazonki. W tym samym czasie Injustice Gang dokonuje kradzieży klejnotów, zaś Aresia atakuje superbohaterów bronią biologiczną, infekując dziwną chorobą Supermana, Flasha i Latarnię. Amazonka doprowadza również do rozprzestrzeniania się zarazy, której efektem będzie śmierć wszystkich mężczyzn na Ziemi.

scenariusz: Stan Berkowitz
reżyseria: Butch Lukic

15. Fury (2)
Także Batman pada ofiarą zarazy Aresii, podobnie jak mężczyźni w Gotham City. Cała nadzieja w Wonder Woman i Hawkgirl, które jednak zostają wciągnięte w pułapkę przez jedną z członkiń Injustice Gang, Star Sapphire. Uwięziwszy obie superbohaterki Aresia postanawia ostatecznie wcielić swój zbrodniczy plan w życie, rozsiewając zarazę z pokładu samolotu. Hawkgirl i Wonder Woman (z pomocą matki tej ostatniej, Hippolyte) nie zamierzają się jednak łatwo poddać.

scenariusz: Stan Berkowitz
reżyseria: Butch Lukic

Uwagi:

  • Początkowo "Fury" miało być jednym z ostatnich odcinków sezonu, ale został przesunięty do przodu. Stąd pojawiają się tu odniesienia do wydarzeń, które będą miały miejsce w kolejnych epizodach (np. wzmianka o Lexie Luthorze jako przywódcy Gangu).
  • Jest to pierwsza opowieść (pomijając otwierające serial "Secret Origins"), w której występują wszyscy członkowie JL.
  • Członkowie Injustice Gang to: Aresia, Star Sapphire, Shade, Copperhead, Solomon Grundy i Tsukuri.

16. Legends (1)
Podczas walki z olbrzymim robotem Green Lantern, Hawkgirl, Flash i J'onn J'onnz zostali przerzuceni do innego wymiaru, czegoś w rodzaju alternatywnej rzeczywistości. W idyllicznym Seaboard City bohaterowie napotykają swoje sobowtóry, grupę superbohaterów w starym stylu, tworzących Justice Guild of America. Żeby było śmieszniej Gildia na prawdziwej Ziemi była tematem komiksu, który namiętnie czytywał John Stewart. Członkowie Ligi sądzą więc, że zostali wessani przez równoległy wymiar, bez możliwości powrotu. W tymże alternatywnym świecie bohaterowie zostają zaatakowani przez Injustice Guild (którą tworzą Sportsman, Dr Blizzard, Sir Swami i Music Maker). Rozpoczyna się walka, ale niektórzy członkowie zaczynają podejrzewać, że w grę wchodzą tu inne siły.

scenariusz: Andrew Kreisberg
reżyseria: Dan Riba

17. Legends (2)
Green Lantern i Hawkgirl odnajdują serię dziwacznych tropów, m.in. cmentarz z nagrobkami członków Justice Guild. Wreszcie okazuje się, że cała rzeczywistość, w której znaleźli się członkowie JL jest iluzją stworzoną przez niejakiego Raya Thompsona. Pokonuje on członków JL i jedyna nadzieja, że Thompson ulegnie członkom Justice Guild, czyli iluzji, którą sam stworzył...

scenariusz: Andrew Kreisberg
reżyseria: Dan Riba

Uwagi:

  • Postać Raya Thompsona to przewrotny hołd złożony Royowi Thomasowi, który tworzył dla DC komiksy o Justice League i All-Star Squadron, utrzymane w klimacie lat 50.
  • Opowieść jest częściowo adaptacją komiksowych crossoverów, w których Justice League walczyła u boku Justice Society (stamtąd wzięto m.in. wyjaśnienie istnienia światów równoległych).
  • Drugi epizod "Legends" jest dedykowany Gardnerowi F. Foxowi, autorowi komiksów o Justice League.
  • W opowieści nie pojawia się Wonder Woman, zaś Superman i Batman "grają" tylko krótkie epizody.

18. Injustice For All (1)
Lex Luthor, wtrącony do więzienia przez członków Ligi, jest bliski śmierci wskutek zatrucia kryptonitem. Wraz z innym więźniem, Ultra-Humanite, postanawia uciec. Wraz z innymi mega złoczyńcami (Cheetah, Copperhead, Solomon Grundy, Shade, Star Sapphire) tworzą Injustice Gang, by zabić Supermana i innych członków JL. Do Gangu dołącza również Joker, który chce wyrównać własne rachunki z Batmanem.

scenariusz: Stan Berkowitz
reżyseria: Butch Lukic

19. Injustice For All (2)
Batman pojmany, Luthor zdobywa kod dostępu do kosmicznej bazy Ligi, Gang zaś gotów jest tę bazę wysadzić. W ostatniej chwili anonimowy telefon pozwala członkom Ligi na uniknięcie tragedii. Okazuje się, że to Batman przekupił kogoś z Gangu, by ten zdradził Luthora...

scenariusz: Stan Berkowitz
reżyseria: Butch Lukic

Uwagi:

  • W niektórych kadrach można zobaczyć pomniki Jana i Zanyi, Cudownych Bliźniąt z serialu "Superfriends".
  • Odcinek zwiera aluzje do historii Rock of Ages (JLA #10 - 15): między innymi motyw Luthora tworzącego własny Gang Niesprawiedliwości (chociaż tylko Joker jest członkiem gangu zarówno w komiksie, jak i w kreskówce) czy epizod o przekupieniu członka Gangu przez Batmana.
  • Nazwa Injustice Gang jest używana przez twórców i fanów serialu, w filmie nie pada ani razu w odniesieniu do grupy stworzonej przez Luthora.
  • Jest to kolejny odcinek, w którym występują wszyscy członkowie JL.

20. A Knight of Shadows (1)
Przeszłość. Morgaine Le Fay, wraz z synem Mordredem, prowadzi oblężenie Camelotu. Kochanek czarodziejki, Jason Blood, zdradza króla Artura i otwiera wrota zamku, jednak Le Fay otruła go, zaś Merlin zmienił go w demona Etrigana.

Teraźniejszość. Batman śledzi złodzieja, poszukującego Kamienia Filozoficznego. Szukają go także Morgaine i Mordred. Batman spotyka Blooda, przemienionego w Demona. Aby odnaleźć Morgaine Batman prosi o pomoc J'onna, ale ten wpada w pułapkę telepatyczną, zastawiona przez czarodziejkę.

scenariusz: Keith Damron
reżyseria: Butch Lukic

21. A Knight of Shadows (2)
Morgaine i Mordred wciąż szukają Kamienia Filozoficznego, z tym, że teraz ma go już Wonder Woman. Czarodziejka do zdobycia Kamienia wykorzystuje armię 'mistycznych żołnierzy', a także swoją telepatyczna moc nad J'onnem, którego zmusza do kradzieży upragnionego przedmiotu...

scenariusz: Keith Damron
reżyseria: Butch Lukic

Uwagi:

  • Nie trzeba chyba tego mówić, ale pro forma... Witamy w świecie legend arturiańskich!
  • W scenie balu kostiumowego pojawia się gość, który wygląda jak Maxie Zeus (pojawiał się wcześniej w jednym z odcinków animowanego Batmana).
  • W innej scenie balowej, jeden z gości, ubrany a la Batman, wykonuje "nietoperzy taniec", znany z fabularnego serialu o Batmanie z lat 60.
  • W opowieści nie występują Superman, Hawkgirl i Green Lantern.

22. Metamorphosis (1)
23. Metamorphosis (2)
24. The Savage Time (1)
25. The Savage Time (2)
26. The Savage Time (3)

Sezon 2

27. Only a Dream (1)
28. Only a Dream (2)
29. Tabula Rasa (1)
30. Tabula Rasa (2)
31. Twilight (1)
32. Twilight (2)
33. Renegades (1)
34. Renegades (2)
35. Twilight of the Gods (1)
36. Twilight of the Gods (2)
37. Maid of Honor (1)
38. Maid of Honor (2)
39. Hearts and Minds (1)
40. Hearts and Minds (2)
41. A Better World (1)
42. A Better World (2)
43. The Terror Beyond (1)
44. The Terror Beyond (2)

[Jakub Demiańczuk]

WRAK.PL - Komiksowa Agencja Prasowa